Frydenbø Karbidgenerator

Skrevet av Susann Solheim Gjerløw | Aug 5, 2021 10:00:00 AM

Årene fremover mot siste verdenskrig var gode år for selskapet. Første kvartal i 1940 var meget bra, men krigsutbruddet 9.april satte selskapet i store vanskeligheter. Til tross for liten tilgang på arbeid, ble verkstedet hele tiden holdt i virksomhet.


Det var dårlige tider for reparasjon av båter, men Karl Gjøvaag visste råd. Nok en gang gjaldt det å finne andre markeder. Bensin var allerede strengt rasjonert, og i juni måned begynte ingeniørene å konstruere en karbidgenerator. Allerede i august fikk selskapet statlig godkjennelse, og det nye produktet fikk navnet “Frydenbø karbidgenerator”. På folkemunne ble den gjerne omtalt som “knottbilen” eller den vedfyrte bilen!

Generatoren ble solgt av Ford i Strømmen, som hadde underagenter i hele landet. “Vedkomfyrer på hjul” ble en kjempesuksess. 50 eksemplarer ble levert innen årets utgang, og ytterligere 200 var i ordrereserve for 1941. For å etterkomme den store etterspørselen bygget Frydenbø et nybygg, og antall ansatte steg til 70.


Interessert i å lære mer om Frydenbøhistorien?