Foto: Malene Sighaug Bigseth / FUTURE-PROOF
F.v.: Knut Herman Gjøvaag, konsernsjef og eier i Frydenbø Group, Jostein Hole Kobbeltvedt, daglig leder i Raftostiftelsen.
Formålet til FUTURE-PROOF er å hjelpe næringslivet med å etterleve sitt menneskerettighetsansvar, både internt i egen virksomhet og utover i leverandørkjedene. Kravene fra investorer, forbrukere, ansatte, forretningspartnere og ikke minst myndigheter, nasjonalt og internasjonalt, øker i takt med at den globale bærekraftagendaen skal nås.
- Vi syns det er viktig å være tydelig på hvilke verdier vi står for og hvilke standpunkt vi tar med hensyn til å sørge for å ivareta menneskerettigheter og et anstendig arbeidsliv for alle. Vi vil gjerne også positivt påvirke andre bedrifter til å være med på å øke fokus på viktigheten av at næringslivet respekterer menneskerettigheter, sier Knut Herman Gjøvaag, konsernsjef og eier i Frydenbø Group.
Plattformen er etablert av Bergen Næringsråd og Raftostiftelsen, på initiativ fra Ressursgruppe Internasjonal hos Bergen Næringsråd.
- Vi ser FUTURE-PROOF som en mulighet for kompetanseheving og kunnskapsforbedring som vil gi oss bedre oversikt knyttet til utfordringer og dilemma. Et samarbeid i FUTURE-PROOF vil helt klart bidra positivt til at vi kan gjøre bedre risikovurderinger og bidra enda bedre til å påvirke menneskene i omgivelsene våre positivt, avslutter han.
Åpent for alle
FUTURE-PROOF ønsker å skape et forum der vanskelige problemstillinger, utfordringer, og dilemma kan luftes, drøftes, og løses i fellesskap. Å slutte seg til plakaten er et viktig steg inn i dette fellesskapet.
- Sentralt i FUTURE-PROOF plakaten er en underliggende forpliktelse, samtidig som den ikke forventer at tilsluttede aktører er feilfrie i deres menneskerettighetsarbeid, sier Jostein Hole Kobbeltvedt, daglig leder i Raftostiftelsen.
Bærekraft et av fire strategiske fokusområder
Bærekraft er en forutsetning for å drive langsiktig forretning, og langsiktighet har vært viktig for Frydenbø siden oppstarten i 1916. For å sikre at gode intensjoner omgjøres til handling, har Frydenbø siden 2018 løftet bærekraft som ett av fire felles strategisk viktige fokusområder for alle selskapene i Frydenbø Group.
- FUTURE-PROOF gir muligheten til erfaringsdeling, kompetanseheving, og diskusjon rundt hvordan man best skal gjøre den jobben Åpenhetsloven nå krever, sier Marianne Ryan, innkjøpsdirektør og bærekraftsansvarlig i Frydenbø Group.
- Vi ser også åpenbare muligheter for hjelp til få på plass gode prosesser og retningslinjer for aktsomhetsvurderinger. Mange, inkludert Frydenbø, har knappe ledelsesressurser og det er fornuftig at næringslivet i Bergen samarbeider om å legge effektive og gode «standarder» for arbeidet med å sikre at vi respekterer menneskerettigheter. Jo oftere vi snakker om det, jo enklere blir det å minne en om dette viktige området, samstemmer Gjøvaag.
Foto: FUTURE-PROOF
F.v.: Jostein Hole Kobbeltvedt, daglig leder i Raftostiftelsen, Marianne Ryan, innkjøpsdirektør og bærekraftsansvarlig i Frydenbø Group, Knut Herman Gjøvaag, konsernsjef og eier i Frydenbø Group, Malene Sighaug Bigseth, prosjektkoordinator i FUTURE-PROOF, Johannes Magnus, næringspolitisk rådgiver i Bergen Næringsråd.