PRESSEMELDING 10. MARS 2022
Frydenbø Group er det første selskapet som går inn i en felles samarbeidsavtale med AaFK og AaFK Fortuna.
Bilde: AaFK Fortuna når opprykket til 1. divisjon var klart. Foto: AaFK
Frydenbø Group og Frydenbø Industri Ålesund, lokalisert i Skarbøvika, har nå blitt en av AaFKs hovedpartnere.
- Dette er en avtale som betyr veldig mye for oss. Det er viktig å få inn nye partnere inn i AaFK, for det sender et signal om at vi er attraktive i sponsormarkedet. Det er fantastisk at en nasjonal aktør som Frydenbø ønsker å bruke AaFK til å styrke sin posisjon og bygge merkevarekjennskap. Det er også flott å samarbeide med en aktør som tenker strategisk i både markedsføringen og sponsorarbeidet og ser det langsiktige bildet, sier salgs- og markedsleder i AaFK, Morten A. Grundstad.
Historisk
Det som er ekstra gledelig med denne avtalen er at den er historisk. For dette er den første avtalen med et landsdekkende selskap, hvor både AaFK og AaFK Fortuna er med.
- Dette er et resultat av det gode samarbeidet vi har med AaFK Fortuna. Frydenbø gjorde det klart fra starten at de ville gå inn i begge klubbene, så dette viser at vi tar et steg i riktig retning både kommersielt og markedsmessig. Det er stort potensial i slike fellesavtaler, så vi håper dette kan være den første av det som forhåpentligvis blir flere lignende avtaler, sier Grundstad.
- Det er en avtale som betyr veldig mye for AaFK Fortuna. Frydenbø er en stor og sterk aktør innenfor flere fagfelt, og det er ikke tvil om at slike selskap er viktig å ha med seg for å styrke damefotballen. Det viser også at damefotballen har stor interesse for næringslivet. Standarden på damefotballen har økt de siste årene, og det er også en bevisstgjøring på at det skal være like muligheter og det ser vi også igjen på de signalene vi får fra næringslivet, sier markeds- og arrangementsansvarlig i AaFK Fortuna, Kimy Fagermo.
- Økonomisk betyr det mye for oss og vi håper dette kan være med på å gi større effekter på sikt ved at flere selskaper tenker på samme måte som Frydenbø, legger Fagermo til.
Bilde: Fra venstre: Tarjei Aase Omenås (salgs- og partneransvarlig, AaFK), Morten Alnes Grundstad (salgs- og markedsleder AaFK), Inga Johansen (administrativ leder Frydenbø Industri), Kristoffer Barmen (AaFK), Runar Hay (driftsingeniør Frydenbø Industri Ålesund), Kimy Fagermo (markeds- og arrangementsansvarlig AaFK Fortuna), Eirik Hoseth (daglig leder AaFK Fortuna).
Enkelt valg
For Frydenbø Group og Frydenbø Industri, var det en selvfølge at begge klubbene skulle spille på lag om de skulle gå inn i et samarbeid.
- Vi er bevisst vårt samfunnsansvar som stor næringsaktør og vet at vi kan påvirke ved måten vi allokerer midlene våre, så derfor var det helt naturlig at forespørselen vår inkluderte AaFK Fortuna. Det er også kjekt å være tett på utviklingen i kvinnefotballen – både kvalitetsmessig og kommersielt, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør i Frydenbø Group, Silje Ulla-Zahl.
- I år er det ti år siden vi etablerte Frydenbø Industri - Ålesund. Hva er vel bedre enn å feire tiårs-jubileet med gode fotballopplevelser gjennom året og støtte regionens største leverandør av slike opplevelser? Etter en svært positiv dialog med både Eirik Hoseth og Morten Alnes Grundstad, var valget enkelt. Og vi er nå stolt sponsor av både AaFK og AaFK Fortuna, legger hun til.
Frydenbø Group håper at dette blant annet skal bidra til at de øker merkevarekjennskapen til Frydenbø på Sunnmøre.
- Det har også en strategisk betydning for Frydenbø å gå inn som samarbeidspartner i AaFK og AaFK Fortuna, da vi er opptatt av å bygge positive assosiasjoner og et godt omdømme til merkevaren vår på Sunnmøre. Dette bygger stolthet internt og ikke minst kan det være en arena for å tiltrekke oss enda flere flinke medarbeidere. Vi har god erfaring med at sponsorsamarbeid kan bidra til dette i andre regioner, sier Ulla-Zahl.
- Nå gleder vi oss til å følge AaFK i eliteserien og AaFK Fortuna i 1. divisjon. Ikke minst ser vi frem til å treffe mange spennende Sunnmørsbedrifter i B2B-arenaen som AaFK fasiliterer, legger hun til.
Bilde: Silje Ulla-Zahl, foto: Trude Brun Wilhelmsen
Avtalen er treårig, og konsernsjefen i Frydenbø er også tilfreds med det nylig inngåtte samarbeidet.
- Frydenbø er langsiktig i alt vi foretar oss, og det reflekteres også i våre samarbeid innen idrett og kultur. Ved å være til stede over tid, kan vi faktisk bidra til en forskjell i miljøene vi går inn i og det å og inn i Aafk er intet unntak, sier konsernsjef og tredjegenerasjons eier i Frydenbø Group, Knut Herman Gjøvaag.
- Vi har vært til stede med våre tjenester til kystnæringen på Sunnmøre fra egen lokasjon i ti år nå, og gleder oss til fortsettelsen, tilføyer han.
Bilde: Knut Herman Gjøvaag, foto: Trude Brun Wilhelmsen
Frydenbø Industri avdeling Ålesund:
Selskapet holder til sentralt i Ålesunds havneområde i Skarbøvik og er et moderne serviceanlegg for den maritime fiskeflåten, handelsskip, offshore-installasjoner og oppdrettsnæringen, samt landbasert industri. Selskapet tilbyr 24/7-beredskap og serviceteam som reiser verden rundt. For prosjekter som krever ytterligere spesialkompetanse, samarbeider de med nettverket innenfor konsernet Frydenbø Industri i tillegg til lokale leverandører innenfor alle fag.
Frydenbø Industri har mål om å være en ledende aktør knyttet til fremdriftsløsninger i det grønne skiftet. Det satses ved avdelingen i Ålesund, ikke minst på havbrukssegmentet. Styret har nylig godkjent investering i tørrsettingsmuligheter for mindre fartøy og etablering av Travellift med kapasitet opptil 80 tonn.
Fakta Frydenbø Group
Frydenbø Group er et familieeid konsern som består av fem virksomhetsområder; bil, marine, eiendom, industri og NXT. Konsernet sysselsetter i underkant av 800 ansatte og har sitt hovedkontor i Bergen. Omsetning i 2021 var 3,5 mrd. NOK. Det hele startet med Frydenbø Industri i 1916, og motorsalg og skipsservice er fortsatt en svært viktig del av Frydenbøs kjernevirksomhet – ikke minst knyttet til det grønne skiftet og deres egenutviklede hybridløsning.
Frydenbø er blant Norges største bilforhandlerkjeder, for merkevarene Volvo, Polestar, Nissan, Renault, BYD og Maxus, samt bruktbilsalg og service. De er produsent av båtmerkevarene Nordkapp og Sting, fra egen fabrikk i Polen, og er i tillegg distributør av Zodiac. De har operert innen skipsservice i over 100 år og forvalter- og utvikler næringseiendom på Vestlandet.