I andre halvdel av 1950-tallet økte produksjonen av stadig større styremaskiner. Skipsreder Bache i Trondheim spilte en avgjørende rolle i dette arbeidet, da han bestilte en styremaskin til sitt nybygg på 12 000 dødvekttonn, og som skulle bygges på Ekensbergverftet i Sverige.
Tilbakemeldingen fra Frydenbø var at slike styremaskiner ikke var i produksjon. Men rederiet ga seg ikke. De hadde så gode erfaringer med maskinene de hadde fått levert til tidligere nybygg, at skipsreder Bache sendte følgende melding: “Sett i gang å konstruere en passende maskin!”
Dermed ble arbeidet med den første HS-280 Frydenbø Hydrapilot satt i gang. Den største maskinen som var konstruert forut for denne, var HS-90, som var levert til M/S “Utsira” ved skipsreder Torkildsen i Bergen. Etter leveransen av HS-280 konstruerte Frydenbø i rask rekkefølge modellene HS-120 og HS-180 for å fylle ut manglene i modellrekken.
Interessert i å lære mer om Frydenbøhistorien?